Werkwijze
Als je een nieuwe website wilt laten ontwikkelen, doorlopen wij samen met jou een aantal stappen. Je kunt deze werkwijze vergelijken met het laten ontwerpen en bouwen van een huis.
-
Vooronderzoek
-
Functioneel ontwerp
-
Grafisch ontwerp
-
Bouw
-
Hosting
-
Bezoekersstatistieken
Vooronderzoek
De eerste fase is het vooronderzoek. In een uitgebreid persoonlijk gesprek komen zaken als "wat zijn je producten en/of diensten, wie zijn je klanten, wat zijn je plannen" aan bod. Daaruit kunnen wij ons een beeld vormen van je bedrijf en kunnen wij je wensen, gedachten en ideeën in kaart brengen. Dit is de input voor het functionele ontwerp.
Vergelijk het met de vragen die een architect jou zou stellen als hij voor jou een huis zo moeten ontwerpen: Hoeveel slaapkamers, wel of geen garage etc.
Functioneel ontwerp
Naar aanleiding van het vooronderzoek maken wij een zogenaamd functioneel ontwerp. Hierin wordt vastgelegd waaraan de website moet voldoen en welke functies er aangeboden dienen te worden. Dit doen wij volgens het voortschrijdend inzichtprincipe door vaak met je hierover van gedachten te wisselen en eventueel het ontwerp bij te stellen volgens de nieuwe inzichten.
Vergelijk het met de eerste bouwtekeningen die de architect van je huis zou maken.
Grafisch ontwerp
Nadat duidelijk is geworden welke functies de website dient te hebben, wordt een grafisch ontwerp gemaakt. Uiteraard op basis van jouw eigen huisstijl. Ook hierbij zullen wij meerdere keren bij elkaar zitten zodat we je feedback kunnen verwerken om tot een door jou goedgekeurd webdesign te komen.
Vergelijk het met de definitieve ingekleurde bouwtekening van de architect.
Bouw
Nadat je het grafisch ontwerp en webdesign hebt goedgekeurd, starten wij met de bouw van de website volgens het functioneel- en grafisch ontwerp. Tijdens de bouw zullen wij jou via een testomgeving de voortgang laten zien zodat je deze kunt volgen en tussentijds je opmerkingen kunt geven. Wij bouwen je website in het content management systeem Drupal (CMS).
Vergelijk het met de start van de bouw van je woning.
Hosting
Na je goedkeuring van de definitieve website in de testomgeving, gaat de site de lucht in en wordt deze gehost op onze eigen servers. De website is dan zichtbaar voor je klanten en de rest van de buitenwereld.
Het huis wordt definitief opgeleverd en de sleutel aan je overhandigd.
Bezoekersstatistieken
Tijdens de ontwikkeling van de website wordt al rekening gehouden met de trefwoorden waarop je graag in Google gevonden wilt worden. De website wordt hierop geoptimaliseerd zodat je met deze trefwoorden een hogere Google positie bereikt.
Van belang is dat je het effect van de website kunt meten en zo ook de ROI kunt vaststellen. Wij installeren voor jou de Google Analytics code waarmee je een zeer uitgebreide gratis rapportagetool in handen krijgt.
Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn o.a.:
-
Aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken van de website sinds de start van de meting met Google Analytics
-
Pagina weergaves: Het totaal aantal pagina's dat is weergegeven sinds de start van de meting met Google Analytics
-
Weigeringspercentage: Het gemiddelda aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina. Andere webstatistieksystemen noemen dit ook wel de "slipratio" of "bounce rate". Een hoog weigeringspercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Een weigeringspercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.
-
Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de boezoeker op de website doorbrengt.
Daarnaast geeft Google Analytics ook duidelijk aan hoe de bezoekers op de website zijn gekomen. Dit kan zeer belangrijke gegevens opleveren met betrekking tot de vindbaarheid van de website in de zoekmachine van Google.